גבייה וחשיפה

גבייה וחשיפה: מה גודל החוב והסיכון למימוש הגבייה?

המערכת לניתוח תהליך הגבייה והחשיפה של דאטה קור שפותחה על גבי Power BI מתחברת לכל מקור נתונים ולכל מערכת שאתם עובדים איתה (פריוריטי, חשבשבת, SAP ועוד) ויודעת לרענן את הנתונים בצורה אוטומטית, כך שתמיד יש לנו כלי עדכני לניתוח הנתונים שלנו. בנוסף, הכלי מציג את הניתוחים והתובנות באמצעות כלים ויזואליים ולא ע"י טבלאות שצריך "לחפור" בהן.

משקיעים זמן רב בניהול הגבייה? הטיפול בחובות הלקוחות נגרר? שוב הדברים נופלים בין הכיסאות? ניתוח תהליך הגבייה באמצעות מיישם BI, יספק לכם מענה מרוכז ויעיל לטיפול יסודי בחובות הלקוחות ובמצב הגבייה מהם. למעשה, מאחר שמדובר בכלי BI (תובנה עסקית – Business Intelligence), הוא יספק הרבה יותר. בין השאר, תקבלו:

תמונת מצב עדכנית

ראשית, אתם צריכים כלי בינה עסקית פשוט וחזק, שיענה במהירות על כל שאלות המפתח. למי מהלקוחות יש כעת חוב? מה גובהו? ממתי החוב? על מה בדיוק? מה האובליגו של הלקוח ?האם חלק מהחוב כבר שולם וכמה עוד נותר ללקוח לשלם? ריכוז מידע כזה, יספק לכם בסיס אמין ומסודר לכל פעילות גבייה וחשיפה.

מבט לעומק

את המידע החשוב על חובות לקוחות, לא מספיק לרכז במקום אחד, כפי שעושה בסיס נתונים פשוט.

ניהול גבייה מתקדם, בוודאי בעסק בעל לקוחות רבים, דורש יכולת לפלח ולנתח את המידע על הלקוחות וחובותיהם. Power BI מאפשר לכם לנתח מידע זה לפי סגמנט מסוים, ברמת הסוכן והלקוח הבודד, לראות אצל מי צ'קים חוזרים הם תופעה שחוזרת ועוד.

בקרה

Power BI מסייע לכם לבקר את התקדמות תהליך הגבייה. בקרה כזו חשובה, מאחר שמדובר בתהליך שעשוי להיות מסורבל למדי. לקוחות משלמים בתנאים מיוחדים שנקבעו איתם – תשלומים, שוטף פלוס שלושים וכדומה. עם לקוחות שונים ישנם תנאים שונים וכמובן, לקוחות לא תמיד עומדים בתנאים, מסיבות כאלה ואחרות. כתוצאה מכך, נפגעת בהתמדה השורה תזרים המזומנים שלכם. דבר שעשוי לצמצם נזק זה ולשפר את מצבכם, הוא להבטיח בקרה קבועה ואיכותית על ניהול הגבייה. למשל: מתי ואיך מובא לידיעתכם, שלקוח חרג מתנאי התשלום עליהם הסכמתם? אם לא תבדקו זאת באופן יזום, האם יש לכם פתרון שעוקב אחרי נושא זה אוטומטית ומתריע במידת הצורך? מערכת שלנו ב Power BI תוכל בנוסף לשלוח התראות לגורמים הרלוונטיים גם אצל הלקוח וגם אצלכם.

מניתוח לתובנות

ניתוח המידע הרב על חובות וגבייה, מאפשר לכם להפיק תובנות שימושיות וחשובות. זאת, ברמות שונות. החל ממוסר התשלומים של כלל הלקוחות שלכם ועד כמובן, תובנות לגבי כל לקוח ספציפי. Power BI איננו סתם "מאגר מידע", אלא כלי ניתוח רב עוצמה וכדאי וחשוב לנצל זאת. לקוח עשוי לעכב תשלומים באופן קבוע, אבל לא מוגזם. הוא עשוי להיות במצב כספי לא קל שמתבטא בתשלום עבורכם, אבל להיות סך הכול לקוח אמין, שלא תרצו לאבד. ישנם גם לקוחות, כולל עסקיים, שהם לקוחות טובים בהחלט, אבל בעצמם לא מנהלים את נושא התשלומים באופן מסודר.

הם באמת לא תמיד זוכרים לשלם או לשלם בזמן. במצב כזה, ייתכן שכל הדרוש הוא להקפיד יותר על משלוח תזכורות לגבי תשלום ואולי להקדים את התזכורות. מבינים נקודות כאלה לא רק משיחה עם הלקוח, אלא גם מניתוח המידע שכבר נצבר לגביו. כמובן, ישנם גם אלה שמתחמקים ומתחכמים בכוונה ואותם בוודאי חיוני לזהות ובהקדם. לקוח כזה עשוי לגרור אותנו זמן רב עם החובות, לגרום לטרחה רבה סביב הניסיון לגבות ממנו, לא לשלם בסופו של דבר וגם לא לקנות יותר בעתיד. משמע – נזק גדול ומתמשך. מבחינה זו, הלקוח עשוי לומר דבר אחד, אבל הנתונים תמיד אומרים אמת – את מה שכבר התרחש בשטח. זה "הזהב" שכדאי לכם להכיר ולנתח היטב.

בעסקים גדולים, מדובר אמנם במידע רב מאוד, אבל יש לזה פתרון רב עוצמה – Power BI. באמצעותו, תוכלו לפלח את המידע בדרכים רבות ומעניינות. למשל – להתעמק ספציפית בחובות של לקוחות, אשר רוכשים את המוצרים היקרים ביותר שלכם. תוכלו להתעמק במידע על חובות לגבי מוצר ספציפי, לקוחות ממגזר מסוים ועוד.

מתובנות להתייעלות מתמדת

מעבר לריכוז המידע על הגבייה ולניתוחו באופנים שונים, ישנו שלב הפקת התובנות. לאחר שיש לכם תמונה ברורה על "העבר", מכל היבט שחשוב לכם, תוכלו לגבש תכניות להמשך, באופן יותר חכם ומתוחכם.
לדוגמא – Power BI יסייע לכם להבין במהירות, את היחס בין הרווחים מלקוח מסוים, לבין הטרחה (וההוצאות) סביב גבייה ממנו.

התובנה המתבקשת מכך, היא לקבוע את מידת ה"כדאיות" של המשך פעילות מול אותו הלקוח, על פי שיקוליכם השונים. ייתכן למשל, שזה לקוח שגם מתמקח על כל שקל וגם גורר תשלומים ככל שהוא יכול. משמע – לא הלקוח האידיאלי. מצד שני, ייתכן שהוא לקוח שחשוב לכם במיוחד לשמור, מסיבה כלשהי. אולי לאור היותו עסק ידוע, אשר עבודה איתו תורמת לתדמיתכם. ואולי מדובר בגוף ממשלתי גדול (רבים מהם ידועים בענייני השוטף פלוס והגבייה המסורבלת). עובדה זו עשויה כמובן לשנות את ההחלטה הסופית. העיקר, הוא לקבל החלטות בנושאים כאלה על סמך הבנה לעומק. כעת יש עבורכם כלי חזק, שמסייע לכם לעשות זאת בקלות ובמהירות.

עוד חשוב לציין

ניתן לבצע גם ניתוח חוב הלקוח ביחס לאובליגו (מסגרת האשראי ללקוח). ככל שלקוח סטטיסטית קרוב למסגרת האשראי שלו, הדבר יכול להצביע על סיכון ביכולת שלנו לגבות את החוב. לחלופין, יתכן שמסגרת החוב יכולה לפגוע במכירות נוספות שלא אושרו, כתוצאה ממסגרת שלא תואמת את יכולת התשלום של הלקוח.

נציין, כי חברות יכולות להיות רווחיות אבל לפשוט רגל, בגלל שלא ניהלו כראוי את תזרים המזומנים שלהן ובפרט את תהליך הגבייה. זאת, כתוצאה מקושי בגבייה של החובות מלקוחותיהם או מתן אשראי גדול ללקוחות שלא תואם את יכולת החברה להכיל במקרה של מימוש סיכונים כמו חוב אבוד או עיכובים בתשלומים. המערכת יודעת לא רק לנתח את תהליך הגבייה אלה גם לשלוח תזכורות והתראות אוטומטיות ללקוחות לתשלום החוב, לצמצום העבודה הידנית בנושא ולשיפור תהליך הגבייה.

השורה התחתונה

נדגיש, כי מדובר בכלי שליטה ובקרה על התהליך והיכולת לקבל החלטות בזמן אמת. אם תעבדו עם Power BI ותעשו זאת היטב, תפשטו את הטיפול בגבייה, תצמצמו הוצאות סביב נושא זה ותשפרו את תזרים המזומנים שלכם. תוכלו להתמקד בלקוחות המשתלמים ביותר, לצמצם לקוחות שאינם כאלה, לצמצם הגעה לתביעות על רקע חובות ועוד. טיפול מתוחכם כזה בגבייה, משתלם ומחזיר את ההשקעה בו בגדול ולאורך זמן.

תוכן